Mempertingkatkan adaptasi teknologi, digitalisasi dan automasi dalam kalangan Perusahaan Mikro.
Bidang Fokus
Adaptasi Teknologi, Digitalisasi dan Automasi.
Kumpulan Sasar
Perusahaan Mikro milikan Bumiputera.
Syarat Kelayakan
Entiti perniagaan yang telah berdaftar dengan mana-mana badan pendaftaran yang sah di sisi undang-undang Malaysia (SSM/PBT);
Telah ditubuhkan selama sekurang-kurangnya satu (1) tahun;
Mempunyai sekurang-kurangnya empat (4) orang pekerja tetap; dan
Mempunyai nilai jualan tahunan kurang daripada RM300,000.
Fasa Pelaksanaan
Permohonan
Sesi penerangan dan pemadanan solusi
Surat tawaran dikeluarkan kepada peserta yang diperaku
Pemasangan solusi dan latihan adaptasi
Pemantauan adaptasi solusi dan pelaporan
Solusi Yang Ditawarkan
No.
Kategori
Nama Solusi
1.
Sistem Perakaunan [Accounting System]
Perakaunan dan Sumber Manusia [Accounting and Human Resource]
Penerangan Solusi
Solusi perakaunan berasaskan awan (cloud-based) yang membolehkan pengguna mengakses dan memantau prestasi perniagaan dalam masa nyata. Aplikasi perakaunan dalam talian ini memudahkan simpan kira akaun dan mengurangkan pengeluaran bil secara manual. Solusi perisian perakaunan yang mematuhi SST. Ia turut menawarkan modul sumber manusia dan penggajian.
Ciri-ciri
Belanjawan, beli & bayar, beli & bawa pulang, bayar perbelanjaan, stok/inventori, aset, proses kewangan, akaun pemilik, baki pembukaan, sumber manusia dan pelbagai pelaporan yang berkaitan.
2.
Sistem Perancangan Sumber Perusahaan [Enterprise Resource Planning (ERP) System]
Perakaunan dan Kewangan [Accounting and Finance]
Penerangan Solusi
Solusi perakaunan berasaskan awan (cloud-based) yang dibangunkan untuk membantu syarikat meningkatkan dan memperkemas pengurusan akaun dan kewangan.
Ciri-ciri
Carta akaun, tempoh perakaunan, format no. rujukan fleksibel, pengurusan penghutang, inbois, jualan tunai, pengurusan nota kredit & debit, pengurusan pemiutang, daftar aset & susut nilai, laporan akaun pengurusan, laporan perniagaan, laporan GST & SST, aliran kerja kelulusan pelbagai peringkat, serta perakaunan automatik.
Pengurusan Pelanggan dan Inventori [Customer Relationship Management and Inventory]
Penerangan Solusi
Solusi berasaskan awan (cloud-based) yang membolehkan syarikat mengakses maklumat pelanggan, jualan, analisis perniagaan dengan lebih fleksibel. Solusi ini juga menawarkan pengurusan inventori dan menambah baik proses rantaian bekalan serta membantu syarikat mengurangkan pembaziran stok dengan kaedah First in First Out (FIFO).
Pengurusan Sumber Manusia dan Penggajian [Human Resources Management and Payroll]
Penerangan Solusi
Solusi pengurusan sumber manusia berasaskan awan (cloud-based) yang membolehkan syarikat menyimpan data, mengakses sistem pengurusan sumber manusia dan pembayaran gaji dengan lebih fleksibel.
Ciri-ciri
Portal dan profil kakitangan, pengurusan cuti, kehadiran, tuntutan, profil gaji (mengikut jam, harian dan bulanan), elaun boleh ubah, potongan boleh ubah, pengiraan gaji lebih masa, pengiraan cuti tanpa gaji, pematuhan berkanun, pengiraan cukai pendapatan yang diluluskan LHDN, slip gaji yang dijana secara automatik dan termasuk borang berkanun serta borang EA.
Point of Sale (POS) dan Perakaunan [POS and Accounting]
Penerangan Solusi
Solusi Point of Sale (POS) berasaskan awan (cloud-based) merupakan sistem transaksi jual beli secara dalam talian. Memudahkan syarikat mengakses transaksi jualan, pengurusan stok yang dikemas kini secara automatik berdasarkan kuantiti yang dijual dan dapat mengesan kuantiti stok dalam masa nyata.
Ciri-ciri
Tempoh perakaunan boleh ubah, carta akaun fleksibel, pengurusan akaun belum terima, akaun pemiutang, baucar pembayaran, aging penghutang dan pemiutang, pengiraan susut nilai aset, patuh GST dan SST. Paparan melalui papan pemuka standard, penyediaan laporan kewangan, pengurusan pricebooks, stok, pulangan produk, kategori produk serta perakaunan automatik.
3.
Servis E-Dagang [E-Commerce Services]
E-Commerce Storefront
Penerangan Solusi
Solusi ecommerce storefront berasaskan awan (cloud-based) dapat membantu peniaga kecil menjalankan aktiviti e-dagang mudah alih. Memanfaatkan pemesejan mudah alih (WhatsApp, FB messenger, Telegram, Media SosialSosial dll.) untuk menguruskan jual beli dalam talian antara pemilik perniagaan dengan pelanggan sedia ada serta membantu mendapatkan pelanggan baharu. Aplikasi ini dilengkapi dengan sistem pengurusan pelanggan untuk kegunaan dalam atau luar talian sambil memastikan pangkalan data pelanggan selamat dan terjamin.
Ciri-ciri
Promosi Pemasaran,Sistem Tempahan dengan Kalendar,Sistem pengurusan pelanggan,Pesanan dan Inventori,Gerbang pembayaran.
Laman Web Perdagangan (Social Commerce Solution)
Penerangan Solusi
Solusi laman web perdagangan untuk membantu jualan dalam talian dan melalui media sosial. Solusi perniagaan dan operasi e-dagang, pembangunan perisian dan aplikasi, penjualan semula, pemasaran dan perundingan.
Ciri-ciri
Pengurusan kedai dalam talian yang dipautkan dengan media sosial.
Muat naik maklumat dan promosi produk.
Tetapan pembayaran dan penghantaran.
Saluran jualan.
Pengurusan pelanggan.
Perkhidmatan sokongan pelanggan.
4.
Sistem Pengurusan Pertanian [Management System for Agriculture]
Sistem Pengurusan Ladang Secara Digital [Digital Farm Management System]
Penerangan Solusi
Solusi berasaskan awan (cloud-based) bagi petani menguruskan pertanian menggunakan satu platform. Petani akan dimaklumkan jika terdapat sebarang perubahan di ladang melalui papan pemuka atau peranti pintar lain.
Ciri-ciri
Perancangan & penjadualan - prosedur operasi standard (SOP), jadual aktiviti / kalendar perancangan. Rekod aktiviti / buku log - persediaan anak benih, rawatan tanah, rawatan bahan tanaman, penggunaan baja, racun perosak, penuaian, aktiviti selepas tuai. Pengurusan sumber - inventori input ladang (masuk/keluar), penggunaan aset, pekerja. Pemeriksaan & pemantauan - pertumbuhan tanaman, pemantauan dan kawalan perosak, penyakit / kerosakan tanaman, malnutrisi tumbuhan. Rekod pengeluaran – hasil tuaian dan nilai jualan. Laporan aktiviti
5.
Sistem Sewaan Dalam Talian [Online Rental System]
Sistem Pentadbiran dan Informasi Hotel [Hotel Administration and Information System]
Penerangan Solusi
Solusi pengurusan hotel berasaskan web yang fleksibel dan mudah diakses melalui komputer riba atau telefon pintar. Ia sesuai untuk operasi rumah singgah, chalet dan hotel bajet. Terdapat 4 modul pilihan iaitu front desk, enjin tempahan (booking engine), laman web dan pengurus saluran (channel manager).
Ciri-ciri
Front Desk – menguruskan tempahan, daftar masuk/keluar, kalendar tempahan, status pengemasan bilik. Enjin tempahan – membolehkan tetamu hotel membuat tempahan dalam talian yang boleh dipautkan ke gerbang pembayaran (jika perlu). Laman web – membolehkan pengendali hotel mempunyai laman web sendiri, termasuk beberapa templat siap sedia.
Dokumen Sokongan
Salinan Kad Pengenalan pemilik
Salinan pendaftaran perniagaan
Gambar premis (dalam & luar)
PANDUAN PENYEDIAAN DOKUMEN-DOKUMEN SOKONGAN
Pegawai untuk dihubungi
➤ KUSKOP Puan Zuraidah Mohamed Said 03-88836174 zuraidah.said@kuskop.gov.my
➤ MTDC Puan Cek Norlia Mohd Shah / Encik Mohd Shafiq Mohd Nor 03-8939 0619 / 03-8939 0620 tap@mtdc.com.my